Salam...
Ok nampak tak tajuk
tu??
Kalau anda adalah pelajar IPG kampus mana pun dan mengambil opsyen PISMP PJ
major atau minor mesti kenal dgn tajuk tu kan??
Jadi di sini akan dikongsikan
kepada anda apakah yg di maksudkan dengan TGFU model Bunker and Thorpe 1982
secara ringkas yg mungkin.
Selamat membaca dan beramal...
Hopkins 1975, Pembelajaran kemahiran melalui keseronokan.
Werner 1996, Peningkatan keseronokan (enjoyment) dan penglibatan dikaitkan
dengan peningkatan prestasi.
Langkah 1
Permainan
· ( Nama Permainan )
· Fikirkan tentang;
· -Kawasan
· -Bilangan pemain
· -Alatan
=-Kumpulan sasaran
• Pelajar/Murid
Langkah 2
Apresiasi Permainan
◦ Peraturan Permainan
◦ Ubahsuai
◦ Variasi
Langkah 3
Kesedaran Taktikal
◦ Prinsip pergerakan
◦ Ruang dan masa
◦ Situasi lanjut
◦ Kesan kelemahan lawan
Langkah 4
-Membuat Keputusan
-Apa yang perlu dilakukan?
◦ Nilai situasi
◦ Kenal pasti dan menjangka kemungkinan
- Bagaimana melakukannya?
◦ Pemilihan tindakan yang sesuai mengikut situasi dan keadaan.
Langkah 5
- Pelaksanaan Kemahiran
- Butiran mengajar untuk menghasilkan pergerakan sebenar dalam situasi
permainan
Langkah 6
- Prestasi
- Penilaian kebolehan berasaskan kriteria
Kitaran Model Bunker & Thorpe 1982
KATEGORI/JENIS PERMAINAN
- Sasaran (Target)
-Pukulan (Striking)
-Jaring/Dinding (Net/Wall Serangan/Kawasan (Invasion/Territory)
Sasaran (Target)
- Penekanan kepada ketepatan dan kawalan.
- Modifikasi cabaran;
◦ Saiz sasaran
◦ Jarak dan peralatan
◦ Sasaran bergerak
1. Perlahan
2. Laju
- Strategi
◦ Menyerang = merancang bagi mengenakan sasaran dengan mudah.
◦ Bertahan = mempertahan/menghalang objek daripada mengenakan sasaran.
Jenis-jenis sukan permainan
Sasaran
- Archery
- Golf
- Lawn bowls
- Tenpin bowling
- Bocce
- Croquet
- Billiards and
- snooker
Jaring/Dinding (Net/Wall)
- Melibatkan pergerakan, kawalan dan pukulan ke arah ruang ditetapkan.
- Pemain akan membuat pihak lawan sukar untuk menerima atau mengembalikan
objek
permainan.
- Strategi
a. Menyerang = menghantar objek di tempat
yang sukar bagi pasukan lawan
untuk mengembalikannya.
b. Pemboleh ubah seperti ruang, kelajuan,
jarak dan ketinggian laluan objek.
c. Bertahan = sentiasa bersedia dan kawal
ruang serangan.
Jenis-jenis sukan permainan Jaring/Dinding
-Badminton
-Squash
-Tennis
-Table tennis
- Volleyball
Pukulan/Pemadang (Striking/Fielding)
- Melibatkan larian, pukulan, lontaran, tendangan, dan tangkapan.
- Runners memukul, menendang atau melontar objek dan lari ke
tapak ditetapkan.
- Fielders cuba dapatkan objek dan menghentikan larian lawan.
- Strategi
◦ Menyerang = arah gerak objek (Placement) bertujuan menyukarkan fielders .
◦ Bertahan=bertindak balas dan menjangka (anticipate) pergerakan objek,
Sentiasa bersedia dan gerak pantas mendapatkan objek.
Jenis-jenis sukan permainan Pukulan
- Cricket
-Softball
-Baseball
Serangan/Kawasan (Invasion/Territory)
- Melibatkan kawalan objek dan menjauhkannya daripada pihak lawan sambil
menyerang.
- Boleh melibatkan tendangan, balingan dan sebagainya.
- Strategi
◦ Menyerang = mengawal objek daripada dirampas pihak lawan. Cuba buat
serangan untuk mendapatkan gol (Kemenangan). Bergerak sambil membuka ruang
serangan
◦ Bertahan = menghalang penyerangan mendapat gol/mata dengan berada di
perantaraan penyerang dengan ruang serangan. Gunakan tangan, kaki atau kayu
atau badan untuk menyekat serangan. Kawalan gol (Serangan).
Jenis-jenis sukan permainan Serangan/Kawasan
- Hockey
- Soccer
- Australian
-rules football
-Rugby league
- Rugby union
- Touch
- Water polo
- Basketball
Langkah-Langkah Keselamatan Semasa Mengelola dan Mengurus Permainan
Kanak-Kanak
- Kenal pasti latar belakang murid-murid.
-Kawasan permainan selamat dari sebarang ancaman bahaya.
-Sentiasa sediakan peti pertolongan cemas.
- Pakaian pemain sesuai
- Peralatan dipastikan kesesuaian dan selamat digunakan.
- Ubahsuai tahap kesukaran permainan berdasarkan umur murid-murid.
- Kawal bilangan pemain.
No comments:
Post a Comment