Ini adalah antara contoh jawapan untuk soalan TGFU permainan yang boleh digunakan untuk menjawab paper permainan kecil. Jenis dan bentuk permainan ini boleh diubah suai mengikut kesesuaian.
LANGKAH PERMAINAN IKUT TEACHING GAMES FOR UNDERSTANDING (TGFU)
Bentuk permainan
Nama permainan : baling tin
Kawasan permainan :
gelanggang tenis/padang atau kawasan lapang 20 x 20
Bil pemain: 8 orang
sekumpulan.
Alatan : bola kertas + tin
Lakaran gelanggang dan
kedudukan permainan
Apresisi permainan
Peraturan permainan:
- Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan dan
setiap kumpulan terdiri daripada 4 orang
pelajar.
-Permain perlu menjatuhkan tin dan berusaha membina
semula 4 tin yang dijatuhkan
sebelum tekena balingan oleh pihak lawan
-Pemain yang terkena balingan dikira terkeluar dari
permainan
Langkah keselamatan :
- Pemain memakai pakaian dan kasut sukan yang sesuai.
- Memastikan gelanggang tidak licin dan bebas daripada
benda tajam dan merbahaya.
Pengubahsuaian permainan :
Permainan ini diubahsuai daripada permaianan
tradisional iaitu
Variasi :
- Menggunakan bola kertas menggantikan bola baling
-
Dalam satu kumpulan ,pemain hanya
dibenarkan membuat sekali percubaan sahaja untuk
menjatuhkan tin.
Kesedaran taktikkal
-Setiap kumpulan perlu meikirkan strategi untuk
membina semula tin bagi mendapatkan mata
Prinsip pergerakan :
Koordinasi mata dan tangan
Fokus kepada bola dan
kedudukan lawan.
Kawalan bola
Ruang dan masa :
- Saiz gelanggang takraw
- Permainan akan ditamatkan selepas 30 minit dan
pasukan yang mengumpul mata terbanya akan memenangi pertandingan
Situasi semasa dan lanjut :
- Menggunakan taktik menyerang untuk mendapatkan mata.
- Strategi menyusun ahli kumpulan untuk membentuk posisi
terbaik sama ada sebagai
penyerang ataupun bertahan
-Boleh menggunakan kepantasan untuk mengelak bola
kertas apabila dibaling
-Menggunakan taktik “menunggu masa sesui” dan tidak
membaling terlalu jauh bola kertas yang digunakan untuk mengelakkan pihak lawan
daripada mendapatkan mata.
Kesan kelemahan pihak lawan :
Hantaran bola ke tempat
kosong dan sudut yang sukar.
Pemain yang laju dan pantas
perlu dimatikan terlebih dahulu
Hantarkan kepada tangan lawan
yang lemah.
Membuat keputusan
Apa dan kenapa perlu dilakukan :
Menilai situasi dalam ruang
yang ada untuk menyerang
Mengenalpasti ruang kosong
dan tangan yang lemah untuk menghantar bola ke arah pihak lawan.
Perlaksanaan kemahiran
1)Teknik menyerang : menjatuhkan
tin dan seterusnya berusaha membina semula
Perhatikan situasi dan
kenalpasti situasi bahaya.
Anggarkan jarak lawan sebelum
membina semula tin
2) Teknik menahan : antisipasi lawan
perhatikan kedudukan pihak
lawan
Perhatikan gerak-geri pihak
lawan yang mengambil ingin membina semula tin
Anggar perlakuan dan
pergerakan bola.
Bertindak balas daripada
perlakuan pihak lawan untuk membuat keputusan.
Penilaian :
Prestasi diambil kira dengan
jumlah bilangan tin dibina semula oleh pemain penyerang sebelum terkena bola
kertas
No comments:
Post a Comment