1.0 TAJUK-
PERMAINAN KECIL
Pukul Dan Menang & Mencungkil
Dan Masuk
2.0 MATLAMAT
·
Mengaplikasikan pergerakan
asas yang telah dipelajari melalui permainan kecil.
·
Membentuk pelajar yang sihat
dari segi fizikal dan mental.
·
Memupuk semangat kerjasama
dalam kalangan ahli kumpulan ketika beraktiviti
3.0 OBJEKTIF
3.1 Meningkatkan kemahiran membuat keputusan
berasaskan kemahiran teknikal dan strategi.
3.2 Mengalakkan kemahiran berfikir untuk
menyelesaikan masalah mengikut kategori permainan yang ditetapkan.
3.3 Membangunkan semangat kesukanan yang
baik.
3.4 Pelajar dapat mengaplikasikan pergerakan
asas secara tidak langsung.
4.0 TARIKH
29 Mac 2011
5.0 JANGKA
MASA
Jam 8.00 pagi (30 minit)
6.0 TEMPAT
Padang Boling - Gimnasium IPG Kampus Dato’ Razali Ismail
7.0 KUMPULAN
SASARAN
Melibatkan murid Tahap 1
8.0 BILANGAN
PESERTA
16 orang ( 4 pasukan)
9.1 JAWATANKUASA KERJA
Penaung
:
En. Mohammad bin Ngah ( Pengarah IPG KDRI )
Penasihat
:
En. Mohd Eddy bin Abdullah ( Pensyarah )
Pengerusi
:
Norizzati bt. Mohd Adenan
Setiausaha
:
Ismail bin Morad
AJK
Alatan :
Ammar Aizat Abdul yaser
: Mohd Ariff bin Mohammed
AJK Persiapan
Tempat : Aizzatfitri
Omar
:
Ainasyuhada Anuar
9.2 SENARAI NAMA PESERTA
KUMPULAN A
|
KUMPULAN B
|
KUMPULAN C
|
KUMPULAN D
|
Haniff
Muzaffar
Fadzilah
Fatin
|
Barr
Ismail
Halimah
Nazmi
|
Armazurin
Anas
Aishah
Amira
|
Fariq
Fakhriz
Noraini
Syamsul
|
9.3 SENARAI SEMAK
9.3.1
SEBELUM
PERLAKSANAAN PERMAINAN
BIL
|
PERKARA
|
YA
|
TIDAK
|
CATATAN
|
1
|
Membentuk jawatankuasa kumpulan dan merancang jadual
pertandingan.
|
|||
2
|
Memastikan keadaan kesihatan murid.
|
|||
3
|
memastikan pakaian murid sesuai dengan aktiviti
permainan.
|
|||
4
|
Memastikan murid memanaskan badan.
|
|||
5
|
Penyediaan dan penyemakan alatan.
|
|||
6
|
Memberi penerangan mengenai aktiviti yang ingin
dijalankan.
|
9.3.2 SEMASA PERLAKSANAAN PERMAINAN
BIL
|
PERKARA
|
YA
|
TIDAK
|
CATATAN
|
1
|
Memastikan alat yang ingin digunakan
selamat.
|
|||
2
|
.Memastikan alat dalam keadaan
sempurna dan mencukupi.
|
|||
3
|
Memastikan keadaan kesihatan
pelajar.
|
|||
4
|
Memastikan pelajar memanaskan badan
dengan cara yang betul.
|
|||
5
|
Memberikan penerangan dan
melaksanakan demonstrasi permainan.
|
|||
6
|
Mengendalikan pengagihan kumpulan.
|
|||
7
|
Memastikan pelajar mengambil tempat
yang betul di padang permainan.
|
|||
8
|
Pengadil mengambil tempat
masing-masing.
|
9.3.3 SELEPAS
PERLAKSANAAN PERMAINAN
BIL
|
PERKARA
|
YA
|
TIDAK
|
CATATAN
|
1
|
Mengumumkan keputusan.
|
|||
2
|
Mendapatkan maklum balas daripada
peserta.
|
|||
3
|
Memastikan alat yang dipulangkan
dalam keadaan yang sempurna dan mencukupi.
|
|||
4
|
Menyimpan alatan permainan di dalam
stor.
|
9.3.4 SENARAI ALATAN
ALATAN
|
KUANTITI
|
Botol
|
18
|
Kayu hoki
|
4
|
Bola hoki
|
4
|
Tali skipping
|
12
|
Kon
|
10
|
10.2.1 PERMAINAN
1
PUKUL
DAN MENANG
Masa
: 5 minit
Cara
bermain:
1) Peserta
berdiri di belakang garisan yang ditetapkan iaitu 15m dari sasaran.
2) Peserta
dikehendaki memukul bola hoki ke sasaran dengan kayu hoki dengan hanya sekali
pukul sahaja ke sasaran.
3) Kiraan
mata akan dikira atau dinilai melalui jatuhan botol yang berbeza mata kiraan.
4) Botol
akan dilabelkan mengikut warna yang mewakili mata tertentu.
·
Merah : 1 mata
·
Biru : 2 mata
·
Oren : 3 mata
·
Purple : 4 mata
5) Permainan
dilaksanakan sebanyak satu pusingan.
6) Kumpulan
yang mengumpul mata tertinggi akan dikira pemenang.
Syarat-syarat
:
1) Peserta
dikehendaki memukul bola hoki ke dalam kawasan yang ditetapkan.
2) Pemain
hendaklah memukul bola hoki dari belakang garisan.
3) Pemain
hanya dibenarkan memukul,bukan menolak.
4) Peserta
akan dikira batal jika melebihi garisan.
|
10.2.2 PERMAINAN 2
MENCUNGKIL DAN MASUK
Masa : 5 minit
Cara bermain:
1) Peserta
berdiri pada jarak 8 meter dari sasaran.
2) Peserta
A dikehendaki menolak bola hoki kepada peserta B. Peserta B dikehendaki menahan
dan menguis bola hoki (scooping) dengan mengunakan kayu hoki ke sasaran yangg
ditetapkan.
3) Kiraan
mata akan dikira/dinilai apabila kuisan bola jatuh di kawasan yang mempunyai
mata yang berbeza.
4) Terdapat
3 kawasan untuk mendapatkan mata bagi setiap kuisan,mata yang diberikan ialah 5
markah,3 markah dan 1 markah.
5) Kumpulan
yang mengumpul mata tertinggi akan dikira pemenang.
6) Masa
yang diberikan ialah hanya 5 minit.
Syarat-syarat :
1) Peserta
dikehendaki menguis(scoop) bola ke kawasan yang telah ditetapkan.
2) Peserta
hendaklah menguis bola hoki dari belakang garisan.
3) Peserta
hanya dibenarkan menguis(scoop) bola sahaja, bukan memukul.
4) Peserta
akan dikira batal jika melebihi garisan
yang ditetapkan.
Kumpulan
A
Pukul
Dan Menang (Mengelecek 3 sketel dan
memukul)
Skor
|
Jatuhan
Botol
|
Markah
|
1
|
||
2
|
||
3
|
||
4
|
||
Jumlah Jatuhan Botol
|
Mencungkil
Dan Masuk (Menolak, menahan, mencungkil
dan skor)
Skor
|
Bilangan
Bola Masuk
|
Markah
|
1
|
||
3
|
||
5
|
||
Jumlah skor
|
___________________________________________________________________
Jumlah
Markah=
Kumpulan
B
Pukul
Dan Menang (Mengelecek 3 sketel dan
memukul)
Skor
|
Jatuhan Botol
|
Markah
|
1
|
||
2
|
||
3
|
||
4
|
||
Jumlah Jatuhan Botol
|
Mencungkil
Dan Masuk (Menolak, menahan, mencungkil
skor)
Skor
|
Bilangan
Bola Masuk
|
Markah
|
1
|
||
3
|
||
5
|
||
Jumlah skor
|
___________________________________________________________________
Jumlah
Markah=
11.0 Rumusan
Dalam Program Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah ,
permainan kanak-kanak memainkan peranan
yang sangat penting dalam perkembangan kognitif
dan metafizik kanak-kanak. Melalui amali permainan kanak-kanak ini saya
dapat merumuskan bahawa terdapat 4 jenis permainan kanak-kanak iaitu
pukulan,serangan, jaringan dan sasaran. Setelah membuat kertas kerja untuk
permainan kanak-kanak , kumpulan kami mendapati bahawa banyak aspek yang perlu diambil kira semasa merancang sesuatu aktiviti. Hal yang demikian kerana,
aspek-aspek ini penting untuk diambil kira bagi memastikan keberkesanan sesuatu
permainan terutamanya dari segi keselamatan.
Selain itu, permainan yang
dijalankan seharusnya melibatkan semua
pemain kerana melaui cara ini kita akan dapat melatih mereka supaya
aktif. Mereka perlu dibahagikan secara berkumpulan supaya dapat menanamkan
semangat berpasukan dalam kalangan mereka serta menambahkan sikap berdaya saing
untuk menang. Kesimpulannya, perancangan melalui kertas kerja dapat membantu kumpulan
kami untuk merancang sesuatu aktiviti permainan secara berkesan supaya metlamat
dan objektif aktiviti permainan dapat dicapai.
No comments:
Post a Comment