1.0 PENGENALAN
Pergerakan
merujuk kepada sebarang bentuk gerak yang dilakukan oleh seseorang yang
menyebabkan perubahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain iaitu pergerakan
lokomotor, atau kekal di tempat tersebut yang dikenali sebgai pergerakan bukan
lokomotor. Variasi dalam kemahiran ini boleh dilihat melalui aplikasi
manipulasi alatan. Kemahiran ini merupakan kemahiran asas yang dapat
menyediakan diri pelajar untuk mempelajari asas sukan yang seterusnya menguasai
kemahiran sukan yang pelbagai. Pembelajaran manipulasi alatan mesti melibatkan
objek seperti pundi kacang, bola kecil, bola besar, riben, tali dan gelung.
Setiap pergerakan di setiap stesen
mewakili beberapa komponen pergerakan asas, sama ada pergerakan lokomotor
seperti berjalan, berlari, bergallop, berskipping serta berguling atau pergerakan
bukan lokomotor seperti mengimbang,
bangun duduk, menari nafas serta mengilas badan. Penggunaan alatan tidak terhad
pada peralatan ringan seperti gelung yang menjadi peralatan utama untuk sesi
amali malah turut melibatkan peralatan berat seperti peti lombol, bangku
panjang, dan platform lompatan. Kesemua aktiviti ini merangkumi pergerakan asas
yang dilakukan dalam kehidupan seharian.
2.0 MATLAMAT
Pergerakan-pergerakan ini dapat
diaplikasikan sebagai rutin harian sama ada dalam tugas harian ataupun dalam
aktivit sukan dan rekreasi. Bagi meningkatkan potensi kreativiti murid untuk
melakukan pergerakan khasnya menginterpretasikan idea, perasaan serta tanggapan
deria yang dilahirkan secara simbolik, pendekatan pergerakan kreatif digunakan.
Pengalaman pergerakan kreatif dapat memperkembangkan kesedarandan kefahaman
konsep-konsep pergerakan.
3.0 OBJEKTIF
Objektif
aktiviti pergerakan menggunakan alatan ini adalah :
1. Memberi
pendedahn serta mempraktikkan kemahiran menggunakan anggota badan untuk
mengawal, mengawasi atau menangani sesuatu objek.
2. Melatih
kecekapan untuk mengawal koordinasi, khususnya bagi aktiviti melibatkan lebih
daripada uda pergerakan.
3. Membina satu aktiviti rekreasi yang
menyeronokkan untuk dipratikkan.
4. Melatih
guru-guru pelatih untuk merangka aktiviti yang bersesuian dengan keperluan
jasmani dan kesesuaian alatan.
5. Memenuhi kehendak tugasan KKBI subjek
Pergerakan Asas.
4.0
TARIKH, MASA DAN TEMPAT AKTIVITI
Tarikh : 15 Februari 2011
Masa : 8.00
pagi-9.45 pagi
Tempat aktiviti : Gimnasium
Ipg KDRI
5.0 KUMPULAN SASARAN
Murid-murid tahap dua sekolah rendah.
6.0 PANDUAN PERLAKSANAAN
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
1.
|
Bukan lokomotor
|
Imbangan depan
-Mengangkat lurus kaki
ke belakang dan tangan ke hadapan
|
|
2.
|
Lokomotor
|
Skipping
- Bergerak ke hadapan
secara lompat skip sambil memusingkan tali.
|
|
3.
|
Bukan lokomotor
|
Wiper
-Membengkokkan badan ke sisi kanan dan kiri.
|
|
4.
|
Lokomotor
|
Hop-Hop
-Memusingkan tali
360 ͦsambil melompat bersamanya dan bergerak ke hadapan.
|
|
5.
|
Bukan lokomotor
|
Imbangan V
-Membengkokkan badan dan kaki untuk membentuk huruf “v”di
atas peti lombol.
|
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
6.
|
Lokomotor
|
Guling hadapan
-Berguling hadapan di atas tilam.
|
|
7.
|
Bukan lokomotor
|
Putaran tali
-Berdiri di atas satu kaki sambil memusingkan tali.
|
|
8.
|
Lokomotor
|
Lompat bintang
-Melompat bintang ke sisi.
|
|
9.
|
Bukan lokomotor
|
Sleeping buddha
-Berbaring sisi sambil mengangkat lurus sebelah kaki dan tangan ke atas.
|
|
10.
|
Lokomotor
|
Teng-teng
-melompat menggunakan sebelah kaki.
|
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
11.
|
Bukan lokomotor
|
Duduk jangkau
-membuka luas kaki kemudian menjangkau tangan ke hadapan
sejauh mungkin.
|
|
12.
|
Lokomotor
|
Bunny hop
-Melompat secara menyilang merentasi bangku.
|
|
13.
|
Bukan lokomotor
|
Bangun tubi
-kaki dibengkokkan sedikit,baring kemudian bangun
berulang kali.
|
|
14.
|
Lokomotor
|
Merangkak bayi
-merangkak melalui tangga.
|
|
15.
|
Bukan lokomotor
|
Putaran gasing
- Berpaksikan sebelah tangan yang
diluruskan,pusingkan badan mengeliling paksi tangan.
|
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
16.
|
Lokomotor
|
Gallop
-Bergallop sambil bergerak ke hadapan.
|
|
17.
|
Bukan lokomotor
|
Tekan tubi
-Meluruskan badan dan tangan, kemudian turunkan badan
sambil bengkokkan tangan hingga bersudut 90 ͦ.
|
|
18.
|
Lokomotor
|
Roda pusing
-Melompat sambil memusingkan seluruh badan.
|
|
19.
|
Lokomotor
|
Lari dan lompat tinggi
-Berlari-lari anak kemudian melompat tinggi di atas papan
anjal.
|
|
20.
|
Bukan lokomotor
|
Kilasan Sisi
-Mengilas badan ke sisi badan kanan dan ke kiri.
|
6.0 PANDUAN PERLAKSANAAN
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
1.
|
Bukan lokomotor
|
Imbangan depan
-Mengangkat lurus kaki
ke belakang dan tangan ke hadapan
|
|
2.
|
Lokomotor
|
Skipping
- Bergerak ke hadapan
secara lompat skip sambil memusingkan tali.
|
|
3.
|
Bukan lokomotor
|
Wiper
-Membengkokkan badan ke sisi kanan dan kiri.
|
|
4.
|
Lokomotor
|
Hop-Hop
-Memusingkan tali
360 ͦsambil melompat bersamanya dan bergerak ke hadapan.
|
|
5.
|
Bukan lokomotor
|
Imbangan V
-Membengkokkan badan dan kaki untuk membentuk huruf “v”di
atas peti lombol.
|
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
6.
|
Lokomotor
|
Guling hadapan
-Berguling hadapan di atas tilam.
|
|
7.
|
Bukan lokomotor
|
Putaran tali
-Berdiri di atas satu kaki sambil memusingkan tali.
|
|
8.
|
Lokomotor
|
Lompat bintang
-Melompat bintang ke sisi.
|
|
9.
|
Bukan lokomotor
|
Sleeping buddha
-Berbaring sisi sambil mengangkat lurus sebelah kaki dan tangan ke atas.
|
|
10.
|
Lokomotor
|
Teng-teng
-melompat menggunakan sebelah kaki.
|
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
11.
|
Bukan lokomotor
|
Duduk jangkau
-membuka luas kaki kemudian menjangkau tangan ke hadapan
sejauh mungkin.
|
|
12.
|
Lokomotor
|
Bunny hop
-Melompat secara menyilang merentasi bangku.
|
|
13.
|
Bukan lokomotor
|
Bangun tubi
-kaki dibengkokkan sedikit,baring kemudian bangun
berulang kali.
|
|
14.
|
Lokomotor
|
Merangkak bayi
-merangkak melalui tangga.
|
|
15.
|
Bukan lokomotor
|
Putaran gasing
- Berpaksikan sebelah tangan yang
diluruskan,pusingkan badan mengeliling paksi tangan.
|
BIL
STESEN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
NAMA
PERGERAKAN
|
GAMBARAJAH
|
16.
|
Lokomotor
|
Gallop
-Bergallop sambil bergerak ke hadapan.
|
|
17.
|
Bukan lokomotor
|
Tekan tubi
-Meluruskan badan dan tangan, kemudian turunkan badan
sambil bengkokkan tangan hingga bersudut 90 ͦ.
|
|
18.
|
Lokomotor
|
Roda pusing
-Melompat sambil memusingkan seluruh badan.
|
|
19.
|
Lokomotor
|
Lari dan lompat tinggi
-Berlari-lari anak kemudian melompat tinggi di atas papan
anjal.
|
|
20.
|
Bukan lokomotor
|
Kilasan Sisi
-Mengilas badan ke sisi badan kanan dan ke kiri.
|
7.0
SENARAI ALATAN
BIL.
|
JENIS
ALATAN
|
GAMBARAJAH
|
1.
|
Peralatan tangan
yang digunakan:
·
Tali skipping
|
|
2.
|
Peralatan berat:
1.
Bangku panjang
2.
Peti lombol
3.
Platform anjal
4.
Tilam
5.
Tangga
6.
skittle
|
8.0 RUMUSAN
Dalam program Pendidikan Jasmani
Sekolah Rendah, telah dinyatakan bahawa kegiatan seperti pergerakan asas,
pergerakan kreatif, asas gimnastik serta sukan dan permainan diberikan tumpuan
yang khas diberikan kepada peringkat perkembangan murid. Pergerakan lokomotor
dan manipulasi peralatan sangat penting kerana ia merupakan asas untuk mencipta
pergerakan yang lebih kompleks untuk kehidupan seharian dan tujuan sukan. Oleh
sebab itulah, pergerakan asas diterapkan kepada pelajar di sekolah rendah supaya
mereka dapat menguasai dan memahirkan diri dalam melakukan pergerakan yang lebih
kompleks. Tujuan kerja kursus ini diadakan supaya pengetahuan dan kefahaman
mengenaivariasi pergerakan asas dapat didalami dan dipraktikkan untuk tujuan
pengajaran di sekolah kelak.
9.0 RUJUKAN
Teng, Boon Tong. (1989). Panduan Pengajaran Gimnastik Artistik (
Cetakan Pertama). Selangor : Longman Malaysia.
Lim, Chong Hock. (1989). Cergas ( Cetakan Pertama). Kuala Lumpur
: Nurin Enterprise.
M.S.O. Fauzee et al. (2009). Dril Gimnastik. Puchong :
Karisma Publication Sdn. Bhd.
tq atas perkongsian in
ReplyDelete