1.0       TAJUK-
PERMAINAN KECIL
            Pukul Dan Menang & Mencungkil
Dan Masuk
2.0       MATLAMAT
·        
Mengaplikasikan pergerakan
asas yang telah dipelajari melalui permainan kecil.
·        
Membentuk pelajar yang sihat
dari segi fizikal dan mental.
·        
Memupuk semangat kerjasama
dalam kalangan ahli kumpulan ketika beraktiviti
3.0        OBJEKTIF
3.1      Meningkatkan kemahiran membuat keputusan
berasaskan kemahiran teknikal dan   strategi.
3.2      Mengalakkan kemahiran berfikir untuk
menyelesaikan masalah mengikut kategori permainan yang ditetapkan.
3.3       Membangunkan semangat kesukanan yang
baik.
3.4       Pelajar dapat mengaplikasikan pergerakan
asas secara tidak langsung.
4.0       TARIKH
            29 Mac 2011
5.0       JANGKA
MASA
            Jam 8.00 pagi (30 minit)
6.0       TEMPAT
            Padang Boling  -  Gimnasium IPG Kampus Dato’ Razali Ismail
7.0       KUMPULAN
SASARAN
            Melibatkan murid Tahap 1
8.0       BILANGAN
PESERTA
            16 orang ( 4 pasukan)
9.1          JAWATANKUASA KERJA
                Penaung
                                             :
En. Mohammad bin Ngah ( Pengarah IPG KDRI )
                Penasihat
                                           :
En. Mohd Eddy bin Abdullah ( Pensyarah )
                Pengerusi
                                           :
Norizzati bt. Mohd Adenan
                Setiausaha
                                         :
Ismail bin Morad
                AJK
Alatan                                        :
Ammar Aizat Abdul yaser
                : Mohd Ariff bin Mohammed
AJK Persiapan
Tempat                          : Aizzatfitri
Omar
                                                                            :
Ainasyuhada Anuar
9.2          SENARAI NAMA PESERTA
KUMPULAN A 
 | 
  
KUMPULAN B 
 | 
  
KUMPULAN C 
 | 
  
KUMPULAN D 
 | 
 
Haniff 
Muzaffar 
Fadzilah 
Fatin 
 | 
  
Barr 
Ismail 
Halimah 
Nazmi 
 | 
  
Armazurin 
Anas 
Aishah 
Amira 
 | 
  
Fariq 
Fakhriz 
Noraini 
Syamsul 
 | 
 
9.3          SENARAI SEMAK
                9.3.1
     SEBELUM
PERLAKSANAAN PERMAINAN
BIL 
 | 
  
PERKARA 
 | 
  
YA 
 | 
  
TIDAK 
 | 
  
CATATAN 
 | 
 
1 
 | 
  
Membentuk jawatankuasa kumpulan dan merancang jadual
  pertandingan. 
 | 
  |||
2 
 | 
  
Memastikan keadaan kesihatan murid. 
 | 
  |||
3 
 | 
  
memastikan pakaian murid sesuai dengan aktiviti
  permainan. 
 | 
  |||
4 
 | 
  
Memastikan murid memanaskan badan. 
 | 
  |||
5 
 | 
  
Penyediaan dan penyemakan alatan. 
 | 
  |||
6 
 | 
  
Memberi penerangan mengenai aktiviti yang ingin
  dijalankan. 
 | 
  
9.3.2      SEMASA PERLAKSANAAN PERMAINAN
BIL 
 | 
  
PERKARA 
 | 
  
YA 
 | 
  
TIDAK 
 | 
  
CATATAN 
 | 
 
1 
 | 
  
 Memastikan alat yang ingin digunakan
  selamat. 
 | 
  |||
2 
 | 
  
.Memastikan alat dalam keadaan
  sempurna dan mencukupi. 
 | 
  |||
3 
 | 
  
Memastikan keadaan kesihatan
  pelajar. 
 | 
  |||
4 
 | 
  
Memastikan pelajar memanaskan badan
  dengan cara yang betul. 
 | 
  |||
5 
 | 
  
Memberikan penerangan dan
  melaksanakan demonstrasi permainan. 
 | 
  |||
6 
 | 
  
Mengendalikan pengagihan kumpulan. 
 | 
  |||
7 
 | 
  
Memastikan pelajar mengambil tempat
  yang betul di padang permainan. 
 | 
  |||
8 
 | 
  
Pengadil mengambil tempat
  masing-masing. 
 | 
  
9.3.3      SELEPAS
PERLAKSANAAN PERMAINAN
BIL 
 | 
  
PERKARA 
 | 
  
YA 
 | 
  
TIDAK 
 | 
  
CATATAN 
 | 
 
1 
 | 
  
Mengumumkan keputusan. 
 | 
  |||
2 
 | 
  
Mendapatkan maklum balas daripada
  peserta. 
 | 
  |||
3 
 | 
  
Memastikan alat yang dipulangkan
  dalam keadaan yang sempurna dan mencukupi. 
 | 
  |||
4 
 | 
  
Menyimpan alatan permainan di dalam
  stor. 
 | 
  
9.3.4      SENARAI ALATAN
ALATAN 
 | 
  
KUANTITI 
 | 
 
Botol 
 | 
  
18 
 | 
 
Kayu hoki 
 | 
  
4 
 | 
 
Bola hoki 
 | 
  
4 
 | 
 
Tali skipping 
 | 
  
12 
 | 
 
Kon 
 | 
  
10 
 | 
 
10.2.1   PERMAINAN
1 
PUKUL
DAN MENANG 
Masa
: 5 minit 
Cara
bermain: 
1)    Peserta
berdiri di belakang garisan yang ditetapkan iaitu 15m dari sasaran. 
2)    Peserta
dikehendaki memukul bola hoki ke sasaran dengan kayu hoki dengan hanya sekali
pukul sahaja ke sasaran. 
3)    Kiraan
mata akan dikira atau dinilai melalui jatuhan botol yang berbeza mata kiraan. 
4)    Botol
akan dilabelkan mengikut warna yang mewakili mata tertentu. 
·        
Merah             : 1 mata 
·        
Biru                 : 2 mata 
·        
Oren               : 3 mata 
·        
Purple            : 4 mata 
5)    Permainan
dilaksanakan sebanyak satu pusingan. 
6)    Kumpulan
yang mengumpul mata tertinggi akan dikira pemenang. 
Syarat-syarat
: 
1)    Peserta
dikehendaki memukul bola hoki ke dalam kawasan yang ditetapkan. 
2)    Pemain
hendaklah memukul bola hoki dari belakang garisan. 
3)    Pemain
hanya dibenarkan memukul,bukan menolak. 
4)    Peserta
akan dikira batal jika melebihi garisan. 
 | 
10.2.2  PERMAINAN  2
MENCUNGKIL DAN MASUK
Masa : 5 minit
Cara bermain:                                
1)    Peserta
berdiri pada jarak 8 meter dari sasaran.
2)    Peserta
A dikehendaki menolak bola hoki kepada peserta B. Peserta B dikehendaki menahan
dan menguis bola hoki (scooping) dengan mengunakan kayu hoki ke sasaran yangg
ditetapkan.
3)    Kiraan
mata akan dikira/dinilai apabila kuisan bola jatuh di kawasan yang mempunyai
mata yang berbeza.
4)    Terdapat
3 kawasan untuk mendapatkan mata bagi setiap kuisan,mata yang diberikan ialah 5
markah,3 markah  dan 1 markah. 
5)    Kumpulan
yang mengumpul mata tertinggi akan dikira pemenang.
6)    Masa
yang diberikan ialah hanya  5 minit.
Syarat-syarat :
1)    Peserta
dikehendaki menguis(scoop) bola ke kawasan yang telah ditetapkan.
2)    Peserta
hendaklah menguis bola hoki dari belakang garisan.
3)    Peserta
hanya dibenarkan menguis(scoop) bola sahaja, bukan memukul.
4)    Peserta
akan dikira batal jika melebihi  garisan
yang ditetapkan.
Kumpulan
A
Pukul
Dan Menang  (Mengelecek 3 sketel dan
memukul)
Skor 
 | 
  
Jatuhan
  Botol 
 | 
  
Markah 
 | 
 
1 
 | 
  ||
2 
 | 
  ||
3 
 | 
  ||
4 
 | 
  ||
Jumlah Jatuhan Botol 
 | 
  ||
Mencungkil
Dan Masuk (Menolak, menahan,  mencungkil
dan skor)
Skor 
 | 
  
Bilangan
  Bola Masuk 
 | 
  
Markah 
 | 
 
1 
 | 
  ||
3 
 | 
  ||
5 
 | 
  ||
Jumlah skor 
 | 
  
___________________________________________________________________
Jumlah
Markah=
Kumpulan
B
Pukul
Dan Menang  (Mengelecek 3 sketel dan
memukul)
Skor 
 | 
  
Jatuhan Botol 
 | 
  
Markah 
 | 
 
1 
 | 
  ||
2 
 | 
  ||
3 
 | 
  ||
4 
 | 
  ||
Jumlah Jatuhan Botol 
 | 
  ||
Mencungkil
Dan Masuk (Menolak, menahan,  mencungkil
skor)
Skor 
 | 
  
Bilangan
  Bola Masuk 
 | 
  
Markah 
 | 
 
1 
 | 
  ||
3 
 | 
  ||
5 
 | 
  ||
Jumlah skor 
 | 
  
___________________________________________________________________
Jumlah
Markah=
11.0  Rumusan
Dalam Program Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah ,
permainan kanak-kanak  memainkan peranan
yang sangat penting dalam perkembangan kognitif 
dan metafizik kanak-kanak. Melalui amali permainan kanak-kanak ini saya
dapat merumuskan bahawa terdapat 4 jenis permainan kanak-kanak iaitu
pukulan,serangan, jaringan dan sasaran. Setelah membuat kertas kerja untuk
permainan kanak-kanak , kumpulan kami mendapati bahawa  banyak aspek yang perlu diambil kira semasa merancang  sesuatu aktiviti. Hal yang demikian kerana,
aspek-aspek ini penting untuk diambil kira bagi memastikan keberkesanan sesuatu
permainan terutamanya dari segi keselamatan.
            Selain itu, permainan yang
dijalankan seharusnya melibatkan semua 
pemain kerana melaui cara ini kita akan dapat melatih mereka supaya
aktif. Mereka perlu dibahagikan secara berkumpulan supaya dapat menanamkan
semangat berpasukan dalam kalangan mereka serta menambahkan sikap berdaya saing
untuk menang. Kesimpulannya, perancangan melalui kertas kerja dapat membantu kumpulan
kami untuk merancang sesuatu aktiviti permainan secara berkesan supaya metlamat
dan objektif aktiviti permainan dapat dicapai.


No comments:
Post a Comment