Friday 27 July 2012

Sistem Endokrina


SISTEM ENDOKRIN DAN FUNGSI HORMON - SUATU TINJAUAN

Berbanding dengan organ-organ tubuh yang lain, system endokrin merupakan organ yang kecil dan tidak berkesan. Sememangnya, untuk mengumpulkan 1kg ( sekitar 2.2 paun ) rangkaian yang menghasilkan hormon, anda perlu mengumpul semua rangkaian endokrin dari lapan atau sembilan orang dewasa! Sistem endokrin juga tidak mempunyai kesinamdungan struktur atau anatomi khas. Namun, fungsi organ endokrin sangat berkesan ketika mempertahankan homeostasis tubuh dan dianggap gergasi.

KIMIA HORMON

Kekuatan luar biasa kelenjar endokrin ini adalah hormon dapat dihasilkan dan dikeluarkan. Hormon dapat didefinisikan sebagai bahan kimia yang di sekresikan oleh sel-sel endokrin ke dalam cecair ekstraselular dan menetapkan aktiviti metabolism sel-sel lain dalam tubuh. Walaupun pelbagai hormon yang dihasilkan, hampir semua daripada mereka digolongkan sebagai molekul kimia berasaskan asid amino ( termasuk protin, peptide dan amina ) atau steroid. Hormon steroid ( dibuat daripada kolestrol ) termasuk hormon seks yang dilakukan oleh gonad ( ovary dan testis) dan hormone-hormon yang dihasilkan oleh korteks adrenal.

MEKANISME HORMON

Walaupun hormon beredar ke seluruh organ tubuh melalui darah, hormone hanya bertindak menjejaskan hanya sel-sel rangkaian atau organ tertentu sahaja disebut sebagai sel sasaran atau organ sasaran. Bagi sel sasaran memberi tindakbalas terhadapa hormone, ia memerlukan protein khusus pada membrane plasma atau atau bahagian dalam untuk membolehkan tindakbalas terhadap sel tersebut.

            Perkataan hormone berasal dari Yunani yang bermaksud “untuk membangkitkan” atau membawa kesan kepada sel tubuh terutamanya dalam meningkatkan atau menurunkan tahap proses yang normal atau biasa. Perubahan hormone bergantung kepada hormone tertentu dan jenis sel target, atau hal-hal ini terjadi :

1.    Perubahan dalam membrane plasma atau kedudukan elektrik
2.    Sintesis protein atau molecule ( contoh enzim ) tertentu dalam sel
3.    Pengaktifan enzim
4.    Stimulasi mitosis
5.    Aktiviti sekretori


Gen Pengaktifan Langsung

Walaupun terdapat pelbagai hormone, hanya ada dua mekanisme yang mencetuskan perubahan dalam sel. Hormone steroid ditunjukkan dalam gambar 9.1a.

1.    Menyebar melalui membrane plasma melalui target sel.
2.    Memasuki nucleus
3.    Mengikat reseptor protein khusus
4.    Mengikat laman khusus pada sel DNA
5.    Mengaktifkan gen tertentu untuk RNA ( mRNA)
6.    Berubah di cytoplasm sehinggan membentuk protein baru.

Sistem Messenger Kedua

Larutan air, nonsteroidal hormone- protein dan peptide- tidak dapat masuk ke dalam sel target. Sebaliknya, mereka mengikat reseptor yang terletak pada membrane plasma. Dalam kes ini ( Gambar 9.1b)

1.    Hormone diikat dengan reseptor membrane
2.    Reseptor yang mengaktifkan enzim.
3.    Catalyzes reaction menghasilkan molekul system messenger kedua ( dalam hal ini, AMP cyclic juga dikenali cAMP atau cyclic adenine monophosphate )
4.    Mengawasi perubahan intraselular tambahan yang masing-masing di respon khas dari sel target untuk hormone.




KAWALAN KELUARAN HORMON'

Sekarang kita membincangkan bagaimana hormone bekerja, pertanyaan seterusnya adalah “ apa yang membuatkan kelenjar endokrin mengeluarkan atau tidak mengeluarkan hormone mereka ”. Mari kita lihat  Mekanisma maklumbalas negatif adalah cara menetapkan darah hamper kepada semua hormone ( lihat bab 1, m.13 ).

Kelenjar Rangsangan Endokrin

Stimuli yang mengaktifkan organ-organ endokrin tebahagi kepada tiga iaitu hormonal, humoral dan neural ( gambar 9.2 )

Rangsangan Hormonal. Merupakan stimulus yang paling umum, di mana organ-organ endokrin didorong ke dalam tindakan oleh hormone yang lain. Misalnya, hormone hipotalamus menstimulasi pituitary anterior untuk merembeskan kelenjar hormone dan kebanyakan hormone pituitary anterior merangsang organ endokrin lain untuk melepaskan hormone mereka ke dalam darah ( gambar 9.2a ).

Rangsangan Humoral. Menukar tahap darah dan nutrisi tertentu dan jga dapat merangsang pelepasan hormone. Rangsangan tersebut dinamakan tangsangan humoral untuk membezakan mereka dari rangsangan hormone, yang juga bahan kimia melalui darah. Istilah humoral merujuk pada penggunaan kuno humor untuk menunjukkan pelbagai cecair tubuh ( darah, hempedu dan lain-lain ). Misalnya, pelepasan hormone paratiroid 9 PTH ) oleh sel-sel dari kelenjar paratiroid ini didorong oleh penurunan kadar kalsium darah. Hal ini keran, PTH bertindak oleh beberapa laluan untuk membalikkan bahawa penurunan, Ca² + tahap darah, untuk keluaran PTH ( gambar 9.2b).

Rangsangan Neural. Dalam kes-kes terpencil, serabut saraf merangsang pelepasan hormone,  dan sel target dianggap merangsang saraf. Misalnya, system stimulasi saraf simpatik dan medulla adrenal untuk melepaskan norepinsfrin dan epinephrine dalam tempoh tertentu. ( gambar 9.2c). Walaupun mekanisma ketiga melambangkan kebanyakan system yang mengawal pelepasan hormone, tetapi tidak bererti semua daripada mereka yang melepaskan, dan terdapat beberapa organ yang member rangsangan yang berbeza.





ORGAN ENDOKRIN UTAMA

Organ endorkin utama tubuh termasuk kelenjar pituitary, tiroid, paratiroid, adrenal, pineal,dan timus, pancreas dan gonad ( ovary dan testis ) ( gambar 9.3). Hipotalamus merupakan sebahagian daripada system saraf, juga dikenali sebagai endokrin utama kerana menghasilkan beberapa hormone. Walaupun fungsi dari beberapa kelenjar yang menghasilkan hormone ( anterior pituitary, tiroid, adrenal dan paratiroid adalah sebenar-benarnya endokrin, fungsi organ lain ( pancreas dan gonad) dicampur – menjadi endokrin dan eksokrin.

 Kedua-dua kelenjar ini terbentuk dari rangkaian epitel, tetapi kelenjar endokrin adalah kelenjar yang menghasilkan hormon Ductless kerana ia melepaskan ke dalam darah.  ( seperti yang dijangkakan, kelenjar endokrin mempunyai bekalan darah yang sangat banyak). Sebaliknya kelenjar eksokrin melepaskan produk mereka di permukaan tubuh atau ke rongga badan meallui saluran pembentukan dan perbezaan dan persamaan antara kedua-dua jenis kelenjar. Di sini kita akan member perhatian kepada kelenjar endokrin sahaja. 


KELENJAR PITUITARI

Kelenjar pituitari mempunyai saiz seperti  kacang pea. Ia merupakan sebahagian daripada tisu otak yang terletak di bahagian bawah hipotalamus. Ia mempunyai 2 lobus yang utama iaitu anterior pituitari (tisu glandular) dan posterior pituitary (tisu saraf)

Hormone anterior pituitary

2 daripada 6 hormon anterior pituitary iaitu hormon pertumbuhan dan prolaktin yang bertindak secara langsung ke atas organ sasaran yang bukan kelenjar endokrin.4 hormon yang selebihnya iaitu thyrotropic hormone, adrenocorticotropic hormone, dan 2 gonadotropic hormon adalah tropic (hormon yg merangsang). Hormon tropic merangsang organ sasaran, kelenjar endokrin utk merembeskan hormon dan mengubahkan organ badan dan tisu. Semua anterior pituitary ialah:

       protein (peptide)
      Bertindak sebagai sistem penyampai maklumat kedua
      Merangsang hormon stimuli (negatif feedback)

Growth hormon ialah metabolic hormon Ia merangsang pertumbuhan otot skeletal dan tulang panjang dalam badan, dan ia memainkan peranan untuk menentukan saiz badan paling maksimum. GH merupakan protein-sparing dan anabolic hormon yg menyebabkan asid amino berubah menjadi protein dan merangsang organ sasaran membesar dlm saiz dan terbahagi.
 
Prolactin (PRL) merupakan hormon protien dan struktur seperti hormon pertumbuhan. Kelenjar susu merupakan organ sasaran Selepas bersalin, ia merangsang dan mengekalkan pengeluaran susu daripada kelejar susu ibu. 

Adrenocorticotropic hormon (ACTH)-Merangsang korteks adrenal untuk menghasilkan hormon kortisol yang mengawal atur kandungan nutrien.
 
Thyroid-stimulating hormon(TSH)- Dikenali sebagai thyrotropic hormone. Ia merangsang kelenjar tiroid untuk menghasilkan hormon tiroksina
 
Gonadotropic hormone- Merangsang aktiviti hormon pd gonad(ovari  dan testis). Dlm wanita, gonadotropin follicle –stimulating hormon (FSH) – merangsang pekembangan folikel Graaf dan penghasilan estrogen. Dalam lelaki- merangsang spermatogenesis dalam tubul semen
 
Luteinizing hormon (LH)- merangsang pengovulan dan pembentukan korpus luteum dan merangsang penghasilan estrogen dan progestron. Dlm lelaki, LH meransang penghasilan testosterone.



 
Hormon Posterior Pituitary

Oxytocin- merangsang penghasilan susu dan merangsang pengecutan otot uterus semasa bersalin, semasa persetubuhan dan semasa memberi susu. Oxytocin juga memberhentikan pendarahan postpartum 

Antidiuratic hormon (ADH)-Diuresis ialah penghasilan urine. Antidiuresis ialah tindak balas  yang menhalang penghasilan urine. ADH menyebabkan buah pinggang menyerap banyak air daripada menghasilkan urine, hal ini menyebabkan isipadu urine berkurang dan isipadu darah bertambah. ADH juga meningkatkan tekanan darah dengan mengecutkan arteriol.


THYROID GLAND

Kelenjar tiroid yang terletak di permukaan trakea di leher menghasilkan hormon tiroksina. Ia merupakan kelenjar yg besar yang mengandungi dua lobus yang disambungkan oleh cebtral mass or isthmus. Kelenjar tiroid menghasilkan dua hormon iaitu hormon tiroid dan calcitonim. Kelenjar tiroid mempunyai struktur berlubang yang dipanggil folikel yg menyimpan koloid yg melekit. Hormon tyhroid sebenarnya ialah 2 hormon iodine yg aktive, iaitu thyroxine, t4 dan triiodothyrorine,t3. Calcitonin mengurangkan  tahap kalsium dalam darah dengan menyimpan kalsium ke dlm tulang. Ia bergerak secara antogonis kpd parathyroid hormon yg dihasilkn oleh kelenjar parathyroid. Thyroxine dihasil dan disimpan dlm folikel sblum ia dibebaskan ke dlm darah, calcitonin di hasilkn dan dipnggil parafollicular cell .



 


KELENJAR PARATHYROID

Kelenjar parathyroid  terdiri dari tisu-tisu kelanjar yang biasanya ditemui dipermukaan posterior kelenjar thyroid.  Jumlah kelenjar parathyroid adalah 4 dan kelenjar parathyroid biasanya terletak pada lobus kelanjar thyroid iaitu sepasang kelanjar parathyroid pada setiap lobus kelenjar thyroid. Ada juga laporan yang menyatakan terdapat 8 kelenjar parathyroid dan lokasinya mungkin terletak di bahagian leher ataupun thorax. Kelenjar parathyroid berfungsi untuk mengeluarkan hormon parathyroid (PTH) atau parayhormone yang berfungsi untuk mengawal kadar ion kalsium didalam darah. 

Apabila kadar kalsium darah menurun, kelenjar parathyroid akan membebaskan hormon PTH yang akan merangsang sel yang menghancurkan tulang (osteoclast) untuk menhancurkan matrix tulang dan membebaskan kalsium kedalam darah. PTH adalah hormone yang bersifat hypercalcemic, dimana ia akan menyebabkan peningkatan kadar kalsium darah dan calcitonin pula adalah hormone yang bersifat hypocalcemic  yang akan menurunkan kadar kalsium darah. Selain tulang , hormone PTH ini juga dapat mempengaruhi ginjal dan usus untuk menyerap lebih banyak kalsium. 



KELENJAR ADRENAL
Seperti yang diilustrasikan pada rajah 9.3,  kelanjar adrenal yang mempunyai bentuk seperti kacang terletak pada bahagia atas ginjal. Walaupun kelenjar adrenal  kelihatan seperti satu organ tetapi secara struktural dan fungsional ia sebenarnya terdiri dari dua organ endokrin.  Kelenjar adrenal mempunyai bahagian glandular (cortex) dan bahagian yang terdiri dari tisu neural (medulla). Bahagian medulla terletak ditengah dan ditutupi oleh bahagian cortex yang mempunyai 3 lapisan sel.




 
Hormon korteks adrenal

Korteks adrenal memghasilkan tiga  jenis hormone steroid yang utama. Hormon-hormon ini terdiri daripada mineralokortikoid, glukokortikoid dan hormone sex. Secara kolektif, hormone-hormon ini disebut sebagai kortikosterod.

Mineralokortikoid terutamanya aldosterone dihasilkan oleh sel dari lapisan paling luar korteks adrenal. Hormon ini penting untuk mengawal kadar mineral didalam darah terutamanya kadar ion natrium dan ion kalium. Target hormon ini adalah pada tubulus ginjal yang dapat menyerap kembali mineral atau mengeluarkan dari badan melalu urin secara selektif. Apabila kadar aldosterone dum dii dalam darah meningkat, sel-sel pada tubulus ginjal akan mengesan peningkatan kadar ion natrium dan mengeluarkan lebih banyak ion kalium kedalam urin. Apabila natrium diserap kembali kedalam badan, air akan mengikuti pergerakkan natrium. Jadi, fungsi mineralokortikoid adalah untuk mengawal keseimbangan air dan elektrolit di dalam badan. Seperti yang ditunjukkan dalah rajah 9.12, pengeluaran dari aldosteron dirangsang oleh faktor humoral seperti penurunan ion natrium atau peningkatan ion kalium didalam darah. Renin, enzim yang dihasilkan oleh ginjal semasa penurunan tekanan darah juga meyebabkan pengeluaran hormon  aldosterone. Dimana, terjadi rangkaian reaksi yang membentuk angotensin II, suatu stimulator yang kuat yang dapat menyebabkan pengeluaran aldosterone. Hormon yang dikeluarkan oleh jantung, atrial natriurectic peptide (ANP), menghalang pengeluaran hormone aldosterone, kerja bagi ANP adalah untuk mengurangkan volume darah dan tekanan darah.

Lapisan tengah korteks adrenal menghasilakn glukokortikoid, iaitu kortison dan kortisol.  Glukokortikoid mempromosikan metabolisma sel normal dan membantu badan untuk melawan tekanan jangka panjang (long term stressor), terutamanya dengan meningkatkan kadar gula darah. Kadar glukokortikoid dalam darah yang tinggi akan menyebabkan lemak dan protein ditukarkan oleh sel- sel tubuh menjadi glukosa, kemudian akan dibebaskan ke dalam darah.  Hal ini menyebabkan glukokortikoid disebut hyperglycemic hormone. 

 Glukokortikoid juga dapat mengawal kesan buruk dari peradangan dengan mengurangkan edema dan dapat mengurangkan kesakitan dengan cara menghambat molekul  seperti prostaglandin yang menyebabkan sakit.. Oleh kerana glukokortikoid mempunyai sifat anti inflamasi, ia sering dipreskripsi sebagai ubat untuk mengurangkan inflamasi untuk pesakit rheumatoid arthritis.  Glukokortikoid dilepaskan dari korteks adrenal sebagai respon dari peningkatan kadar ACTH.

Hormon sex lelaki dan wanita dihasilkan dalam jumlah yang kecil oleh kelenjar adrenal.  Walaupun androgen merupakan hormone yang paling banyak dihasilakn dilapisan paling dalam kelenjar adrenal, sedikit hormone estrogen juga dibentuk di situ.



Hormon Medulla Adrenal

Adrenal medulla, seperti posterior pituitary terbentuk dari tisu saraf. Apabila medulla dirangsang oleh neuron sistem saraf simpatis , sel-sel medulla akan mengeluarkan dua hormone yang serupa, epinephrine (adrenalin) dan norepinephrin (noradrenaline) kedalam darah. Secara kolektif, hormone ini dikenali sebagai catecholamies.

Apabila anda terasa diancam baik secara fisikal ataupun emosional, sistem saraf simpatik akan membuatkan anda menghasilkan respon “fight or flight” untuk membantu menghadapi situasi yang memberikan tekanan. Salah satu organ yang akan distimulasi adalah medulla adrenal, yang mana akan melepaskan hormone ke dalam darah untuk meningkatkan dan  menambah kesan meurotransmitter dari sistem saraf simpatik. Secara asas, catecholamine akan menyebabkan peningkatan denyut jantung, tekanan darah dan kadar gula darah dan melebarkan salur pernafasan  paru-paru yang kecil . Hal ini akan menyebabkan lebih banyak oksigen dan glukosa di dalam darah dan peredaran darah ke setiap organ meningkat (terutamanya ke otak, otot dan jantung).. Jadi, badan lebih bersedia untuk menghadapi tekanan jangka pendek (short term stressor), sama ada untuk berlawan, memulakan proses inflamasi atau berwaspada supaya anda dapat berfikir dengan jelas.

Catecholamin dari medulla adrenal menyediakan badan untuk menghadapi situasi yang memberikan tekanan untuk suatu jangka masa pendek dan menyebabkan alarm stage pada respon stress. Glukokortikoid, dihasilkan oleh korteks adrenal dan lebih penting untuk menolong badan menhadapi stress atau tekanan untuk jangka masa panjang contohnya  berhapadan dengan situasi kematian ahli keluarga atau menghadapi pembedahan yang besar.  Glukokortikoid berperanan pada  resistance stage dalam respon terhadap stress.  Jika is Berjaya melindungi tubuh , masalah diselesaikan tanpa menyebabkan kerosakan pada tubuh. Sekiranya tekanan berterusan dan tidak diatasi, korteks adrenal akan “terbakar” yang mana sangat bahaya. Peranan glukokortikoid dalam respon terhadap stress ditunjukkan dalam rajah 9.13



 
PANCREATIC ISLETS

Pankreas yang terletak dekat perut di dalam ruang abdomen(lihat rajah 9.3) adalah kelenjar campuran. Barangkali kelenjar-kelenjar  endokrin yang paling baik tersorok di dalam tubuh ialah pancreatic islets yang juga dipanggil islets of Langerhans. Tisu memproses enzim iaitu jisim kecil ini adalah sejumlah kecil yang berselerak antara acinar tisu pankreas. Exocrine (memproses enzim) itu adalah sebahagian pankreas di mana berfungsi sebagai sebahagian sistem pencernaan, yang akan dibincangkan kemudian, hanya pancreatic islets akan dipertimbangkan di sini. 

            Walaupun terdapat lebih berjuta islets, dipisahkan oleh sel exocrine, setiap satu kelompok halus sel ini sibuk mengeluarkan hormon-hormon dan bekerja seperti organ di antara organ. Dua hormon penting yang dihasilkan oleh sel-sel islets ialah insulin dan glucagon. Islets juga mengeluarkan jumlah kecil hormon lain, tetapi tidak akan dibincangkan di sini. 

            Sel-sel Islets bertindak sebagai penderia bahan bakar, merembeskan insulin dan glucagon yang bersesuaian semasa fasa makan dan juga berpuasa. Tahap glukos yang tinggi di dalam darah mendorong rembesan insulin daripada sel beta islets. Insulin bertindak pada keseluruhan sel tubuh dan meningkatkan keupayaan mereka untuk mengangkut glukos menyeberangi membran plasma mereka. Apabila berada di dalam sel, glukos dioksidakan untuk tenaga atatu ditukarkan kepada glikogen atau lemak untuk penyimpanan. Aktiviti-aktiviti ini juga dipercepatkan oleh insulin. Kerana insulin menyapu glukos keluar daripada darah, kesannya dipanggil menjadi hypoglycemic. Apabila paras glukos darah rendah, pendorong insulin keluar berakhir-kes klasik lain iaitu kawalan tindak balas negatif. Banyak hormon mempunyai kesan hyper-glycemic (glucagon, glucocorticoids dan epinephrine, kepada beberapa nama), tetapi insulin adalah satu-satunya hormon yang mengurangkan paras glukos darah. Insulin semestinya penting untuk kegunaan glukos  oleh sel-sel tubuh. Tanpanya, tiada glukos yang dapat masuk ke dalam sel-sel untuk digunakan.

Ketidakseimbangan homeostatic

Tanpa insulin, paras darah glukos(kebiasaan normal berjulat antara 80 hingga 120 mg/100 ml darah) meningkat mendadak kepada paras tinggi(sebagai contoh, 600 mg/100 ml darah). Untuk contoh, glucos mula untuk melimpah ke dalam urine kerana sel tiub buah pinggang tidak dapat menyerapnya dengan cukup pantas. Apabila glukos menyimbah daripada tubuh, air mengikut, mengarah ke arah penyahhidratan. Nama klinikal kepada keadaan ini ialah diabetes mellitus yang mana umumnya bermaksud sesuatu yang manis melalui atau tiub memindahkan air daripda tubuh. Kerana sel tidak dapat menggunakan glukos, lemak dan juga protein dipecahkan dan biasa digunakan untuk berjumpa keperluan tenaga tubuh. Sebagai keputusan, berat badan akan menurun. Kehilangan protein tubuh akan mengurangkan keupayaan untuk melawan jangkitan, jadi penghidap kencing manis mesti berhati-hati dengan kebersihan mereka dan berjaga-jaga jaga walaupun luka kecil dan bengkak atau lebam. Apabila jumlah lemak yang besar (termasuk gula) digunakan untuk tenaga, darah menjadi sangat berasid(acidosis) sebagai ketone ( pertengahan hasil pemecahan lemak) muncul di dalam darah.pada sebab asasnya, keadaan acidosis dirujuk kepada ketosis. Tanpa diperbetulkan, kesannya ialah koma dan kematian. Tiga tanda utama kencing manis ialah (1) polyuria- pengencingan berlebihan kepada sembur keluar glukos dan ketones, (2) polydipsia- haus berlebihan kesan daripada kekurangan air dan (3) polyphagia- kelaparan kerana ketidakupayaan untuk menggunakan gula dan kehilangan lemak dan protein daripada tubuh.

            Sesiapa yang berada dalam kes pertengahan kencing manis(kebanyakan kes adalah jenis 2, bermula-dewasa, diabetes) menghasilkan insulin tetapi untuk beberapa sebab penerima insulin mereka tidak mampu untuk bertindakbalas kepadanya, satu keadaan yang dipanggil halangan insulin. Penghidap diabetes jenis 2 dirawat dengan diet istimewa atau oral hypoglycemic yang menusuk islets lembap kepada tindakan dan meningkatkan kepekaan tisu yang dijangkakan kepada insulin dan sel beta untuk mendorong kesan glukos. Untuk mengawal paras glukos darah di dalam jenis 1 yang lebih teruk (bersifat kebudak-budakan atau rapuh) pesakit kencing manis, insulin dimasukkan berterusan oleh tiub insulin yang dipakai secara luaran, atau kursus perawatan suntikan insulin yang dirancang dengan berhati-hati sebagaimana yang diarahkan sepanjang hari.

            Glucagon bertindak sabagai anti insulin yang mana menolong mengawal paras glukos darah tetapi di dalam cara yang bertentangan daripada insulin (rajah 9.15). Ia dirembeskan oleh sel alfa(lihat rajah 9.14c) islets yang dikawal oleh paras glukos darah yang rendah. Kebiasaan aksinya ialah hyperglycemic. Sasaran utama organnya ialah hati, yang mana mendorong untuk memecahkan glikogen yang disimpan kepada glukos dan membebaskan glukos tersebut kepada darah. Tiada arahan salah yang penting kesan daripada hypo atau rembesan berlebihan glocagon dikenalpasti.  






KELENJAR PINEAL

Kelenjar pineal yang juga dipanggil tubuh pineal adalah kecil, kelenjar berbentuk kon, yang tergantung daripada atap ketiga ruang di dalam otak (lihat rajah 9.3). fungsi endokrin kelenjar halus ini masih menjadi tanda tanya. Walaupun banyak bahan kimiadikenalpasti di dalam kelenjar pineal, hanya hormon melatonin muncul untuk dirembeskan di dalam jumlah yang banyak. Paras melatonin meningkat dan turun semasa sebahagian siang dan malam.

 Paras puncak berlaku pada waktu malam dan membuatkan kita mengantuk; paras paling rendah berlaku pada waktu siang sekitar tengah hari. Melatonin dipercayai menjadi pencetus mengantuk yang memainkan peranan yang penting di dalam mengeluarkan kitaran siang-malam tubuh. Untuk beberapa haiwan, melatonin juga menolong mengawal tingkah laku pasangan dan ritma. Dalam manusia, ia dipercayai untuk mengawal hormon kesuburan dan menyekat sistem pembiakan(terutama ovari perempuan) jadi kematangan seksual dihalang daripada berlaku sebelum saiz tubuh dewasa dicapai.

KELENJAR THYMUS

Kelenjar timus terletak di atas rongga dada, ke belakang tulang dada. Besar di dalam bayi dan kanak-kanak, menurun sainznya sepanjang dewasa. Oleh umur panjang, ia menggubah kebanyakan berserabut tisu penyambung dan lemak. Timus mengeluarkan hormon yang dipanggil thymosin dan lain-lain yang muncul untuk keperluan tumbesaran normal kepada kumpulan istimewa sel darah putih( T lymphocytes or sel T) dan tindak balas kebal. Peranan timus (dan hormonnya) di dalam kekebalan akan dihuraikan di dalam bab 12.

GONADS

Gonad perempuan dan lelaki(lihat rajah 9.3) mengeluarkan hormon seks yang serupa kepada yang dikeluarkan oleh sel adrenal kortek. Perbezaan utama adalah sumber dan jumlah sepadan yang dikeluarkan.

Hormon ovari

Gonad perempuan ataupun ovari adalah berpasangan, organ bersaiz almond terletak di dalam ruang pelviks. Selain menghasilkan sel seks perempuan(ova, atau telur), ovari menghasilkan dua kumpulan hormon steroid iaitu estrogen dan progesterone.

            Berseorangan, estrogen bertanggungjawab kepada pembesaran ciri-ciri seks kepada wanita( pembesaran utama dan kematangan organ pembiakan) dan kemunculan ciri-ciri sekunder seks(rambut di ari-ari dan kawasan axillary) pada akil baligh. Bertindak dengan progesterone, estrogen menggalakkan pembesaran payudara dan perubahan kitaran di dalam lapisan rahim( kitaran haid).

            Progesterone, seperti dikatakan, bertindak dengan estrogen untuk membawa tentang kitaran haid. Ketika kehamilan, ia menghentikan otot uterus jadi embrio menempel tidak akan gugur dan menolong tisu payudara untuk pengeluaran susu.

            Oavari didorong untuk membebaskan estrogen dan progesterone mereka di dalam cara kitaran oleh hormon anterior pituitary gonadotropic.

Hormon testis

Testis oval berpasangan lelaki adalah tergantung di dalam satu karung, iaitu scrotum, di luar ruang pelviks. Sebagai tambahan kepada sel seks lelaki, atau sperma, testis juga menghasilkan hormon seks lelaki, atau androgens, yang mana testosterone adalah yang paling penting. Ketika akil baligh, testosterone menggalakkan pertumbuhan dan kematangan organ-organ sistem pembiakan untuk menyediakan lelaki muda untuk pembiakan. Ia juga menyebabkan ciri-ciri tambahan seks(pertumbuhan rambut di kawasan muka, dan mengecilkan suara) untuk muncul dan mendorong pergerakan seks lelaki.

            Untuk orang dewasa, testosterone adalah penting untuk kesinambungan penghasilan sperma. Dalam kes kurang rembesan, lelaki akan menjadi mandul, biasanya akan dirawat oleh suntikan testosterone. Pengeluaran hormon gonad dikawal oleh anterior pituitary gonadotropic. Pengeluaran testosterone khususnya didorong oleh LH. Bab 16 yang mana akan menghuraikan sistem pembiakan, mengandungi lebih maklumat ke atas struktur dan fungsi exocrin testis.

            Jadual 9.1 meringkaskan kelenjar endocrine utama dan fungsi hormon mereka.






HORMON-HORMON LAIN MENGHASILKAN TISU-TISU DAN ORGAN-ORGAN

Di samping organ-organ utama endokrin, kantung-kantung sel yang menghasilkan hormon dijumpai di dalam tisu berlemak dan di dalam dinding usus-usus kecil, perut, buah pinggang, dan jantung-organ yang mana mengetuai fungsi mempunyai sedikit yang perlu dibuat dengan penghasilan hormon. Kerana kebanyakan hormon ini akan dihuraikan di dalam bab berikutnya, ciri-ciri utama mereka hanya akan diringkaskan di dalam jadual 9.2. Hanya hormon uri akan dibincangkan.

Uri

Uri adalah organ istimewa terbentuk sementara di dalam rahim bagi perempuan mengandung. Sebagai tambahan kepada fungsinya untuk pernafasan, perkumuhan, dan sistem penyampai-nutrisi untuk janin, ia juga menghasilkan beberapa protein dan hormon perangsang yang menolong mengekalkan kandungan dan membuka jalan untuk melahirkan bayi.
      
      Ketika awal kehamilan, satu hormon yang dipanggil human chorionic gonadotropin(hCG) akan dihasilkan oleh embrio yang membesar dan kemudian oleh bahagian di dalam rahim. Sama dengan LH(luiteinizing hormone), hCG menggalakkan ovari  untuk meneruskan penghasilan estrogen dan progesterone jadi lapisan rahimtidak bertukar di dalam menses. ( ujian kehamilan di rumah dijual di kaunter menguji kehadiran hCG di dalam air kencing wanita). Pada bulan ketiga, uri diandaikan kerja menghasilkan estrogen dan progesterone, dan ovari menjadi tidak aktif sepanjang kehamilan. 

Paras darah estrogen dan progesterone yang tinggi mengekalkan lapisan (rahim, kehamilan) dan menyediakan payudara untuk penghasilan susu. Human placental lactogen(hPL) bekerja bersama dengan estrogen dan progesterone dalam menyediakan payudara for penghasilan susu. Relaxin, hormon uri yang lain, menyebabkan ligamen pelviks ibu dan bahagian bawah pelvis symphysis untuk rehat dan menjadi lebih lentur, yang memudahkan kelahiran.

ASPEK-ASPEK PEMBESARAN SISTEM ENDOKRIN

Pembesaran embrionik bagi kelenjar endokrin adalah pelbagai. Kelenjar pituitari diperoleh daripada epitelium rongga mulut dan satu tisu normal unjuran hypothalamus. Tubuh pineal keseluruhannya adalah tisu normal. Kebanyakan kelenjar epithelial membesar sebagai poket luat seperti kantung pada mukos jalan pencernaan.  Ini adalah thyroid, timus, dan pankreas. Pembentukan gonad dan adrenal dan kelenjar parathyroid adalah lebih kompleks dan tidak ditimbangkan di sini.

            Kelenjar endokrin kecuali sama sekali tidak berfungsi dengan betul, kebanyakan organ endokrin kelihatan untuk beroperasi dengan licin sehingga umur tua. Pada lewat umur pertengahan, keberkesanan ovari menjadi menurun menyebabkan menopause (biasa dikenali “perubahan hidup”). Pada masa ini, organ pembiakan wanita menjadi pupus dan kemampuan untuk menanggung bayi berakhir. 

Masalah yang berkaitan dengan kekurangan estrogen berlaku seperti arteriosclerosis, osteoporosis, keanjalan kulit menurun, dan peubahan di dalam operasi sistem saraf sympathetic yang menyebabkan “hot flashes”. Sebagai tambahan, kepenatan, berdebar, dan perubahan mood seperti kemurungan berlaku. Tiada perubahan ketara seperti itu berlaku kepada lelaki. Faktanya, kebanyakan lelaki masih subur sepanjang kitaran hidup mereka, menjelaskan yang testosterone masih dikeluarkan di dalam jumlah sedikit.

            Keberkesanan sistem endokrin sebagai keseluruhan menurun pada umur meningkat. Perubahan ketara pada wanita berumur adalah kesan kepada penurunan tahap hormon wanita, dan tidak terdapat soalan yang  pertumbuhan hormon oleh anterior pituitary menurun yang mana sebahagian menghuraikan pupus otot dalam usia tua. Orang yang lebih tua kurang mampu untuk mengawal tekanan dan jangkitan. Penurunan rintangan ini mungkin kesan daripada pengeluaran berlebihan atau kurang pengeluaran hormon pertahanan.



No comments:

Post a Comment