| 
   
1.    PENDAHULUAN 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Rancangan
  Kesihatan Sekolah ( RKS ) telah dimulakan sejak tahun 1967. Dalam tempoh tiga
  tahun RKS dijalankan, dunia secara am dan Malaysia secara khusus telah
  mengalami banyak perubahan dari aspek kesihatan dan tren penyakit. Sesuai
  dengan perubahan itu amat wajar RKS dikaji semula untuk membentuk satu
  jentera pelaksanaan kesihatan sekolah yang lebih komprehensif.  
Pada tahun
  1996, Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM ) dengan kerjasama Kementerian
  Pendidikan Malaysia telah melaksanakan projek " Health Promoting
  School" ( HPS ) di enam buah negeri iaitu Johor, Kedah, Melaka, Sarawak,
  Selangor dan Terengganu. Ini adalah berdasarkan konsep "HPS" yang
  diperkenalkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia ( WHO ) berteraskan Ottawa
  Charter.  
Persidangan " HPS " yang telah diadakan pada bulan
  Disember 1996 di antara Kementerian Kesihatan Malaysia dan Kementerian
  Pendidikan Malaysia telah mencadangkan supaya RKS sedia ada diberi nafas
  baru, dengan mewujudkan Program Bersepadu Sekolah Sihat ( PBSS ) . Tujuan
  PBSS ialah untuk menyatupadukan dan menyelaras semua aktiviti berkaitan
  dengan kesihatan sekolah. 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
2. RASIONAL 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Usaha murni untuk mewujudkan Program Bersepadu
  Sekolah Sihat ( PBSS ) adalah berdasarkan rasional berikut : 
 
Berdasarkan pernyataan di atas PBSS perlu
  dirancang, dilaksanakan dan dinilai di setiap sekolah. Ini adalah sejajar
  dengan hasrat dan wawasan negara untuk melahirkan rakyat yang sihat,
  produktif dan berkualiti. 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
3. MATLAMAT PBSS 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Melahirkan warga sekolah dan persekitaran yang
  selamat, sihat dan berkualiti ke arah pencapaian wawasan negara. 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
4. VISI PBSS 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Generasi yang berilmu, sihat dan progresif 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
5. MISI PBSS 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Sekolah sebagai institusi yang mempromosikan
  kesihatan 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
6. OBJEKTIF PBSS 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Objektif PBSS adalah agar setiap sekolah dapat: 
  | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
7. TERAS UTAMA
  PBSS 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Enam teras PBSS yang telah digariskan untuk
  mewujudkan satu pendekatan bersepadu di antara sektor awam, sektor swasta dan
  masyarakat ke arah melahirkan sekolah sihat adalah seperti berikut: 
  | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
8. PELAKSANAAN 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
PBSS hendaklah melibatkan seluruh warga sekolah
  dan masyarakat setempat. Dalam pelaksanaan PBSS, pendidikan kesihatan
  hendaklah dilaksanakan secara formal atau tidak formal. Di samping itu warga
  sekolah hendaklah sentiasa mengamalkan amalan kesihatan yang baik.Warga
  sekolah hendaklah memainkan peranan masing-masing supaya PBSS dapat
  dijalankan dan dilaksanakan dengan berkesan. Jawatankuasa PBSS di peringkat
  sekolah dianggotai oleh guru-guru dan pasukan kesihatan. 
Jawatankuasa PBSS Sekolah Kebangsaan Bandar Hilir 
  | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
9. PEMANTAUAN
  DAN PENILAIAN 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Untuk menentukan kejayaan dan kemajuan PBSS
  dalam mencapai objektifnya, pemantauan dan penilaian yang berterusan perlu
  dijalankan. Antara kaedah yang digunakan : 
  | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
10. PENUTUP 
 | 
 ||||||||||||||||||||||||
| 
   
Pelaksanaan PBSS adalah satu usaha untuk
  mempromosikan kesihatan di kalangan warga sekolah. PBSS juga akan menjadi
  teraju utama dalam mencapai cita-cita warisan budaya negara. Setiap warga
  sekolah bertanggungjawab mempastikan agar PBSS dihayati. Melalui PBSS ini
  diharap akan lahir masyarakat yang mengutamakan kesihatan dalam setiap aspek. 
 | 
 

No comments:
Post a Comment