Hopkins 1975,
Pembelajaran kemahiran melalui keseronokan.
Werner 1996, Peningkatan keseronokan (enjoyment) dan penglibatan dikaitkan
dengan peningkatan prestasi.
Langkah 1
Permainan
·
( Nama Permainan )
·
Fikirkan tentang;
·
Kawasan
·
Bilangan pemain
·
Alatan
·
kumpulan sasaran
-Pelajar/Murid
Langkah 2
Apresiasi Permainan
◦ Peraturan Permainan
◦ Ubahsuai
◦ Variasi
Langkah 3
Kesedaran Taktikal
◦ Prinsip pergerakan
◦ Ruang dan masa
◦ Situasi lanjut
◦ Kesan kelemahan lawan
Langkah 4
Membuat Keputusan
·
Apa yang
perlu dilakukan?
◦ Nilai situasi
◦ Kenal pasti dan menjangka kemungkinan
·
Bagaimana
melakukannya?
·
Pemilihan
tindakan yang sesuai mengikut situasi dan keadaan.
Langkah 5
Pelaksanaan Kemahiran
·
Butiran
mengajar untuk menghasilkan pergerakan sebenar dalam situasi permainan
Langkah 6
Prestasi
·
Penilaian
kebolehan berasaskan kriteria
Kitaran Model Bunker & Thorpe 1982
KATEGORI/JENIS PERMAINAN
·
Sasaran
(Target)
·
Pukulan
(Striking)
·
Jaring/Dinding
(Net/Wall)
·
Serangan/Kawasan
(Invasion/Territory)
Sasaran (Target)
·
Penekanan
kepada ketepatan dan kawalan.
·
Modifikasi
cabaran;
◦ Saiz sasaran
◦ Jarak dan peralatan
◦ Sasaran bergerak
1. Perlahan
2. Laju
·
Strategi
◦ Menyerang = merancang bagi mengenakan sasaran dengan mudah.
◦ Bertahan = mempertahan/menghalang objek daripada mengenakan sasaran.
Jenis-jenis sukan permainan Sasaran.
Archery
Golf
Lawn bowls
Tenpin bowling
Bocce
Croquet
Billiards and
snooker
Jaring/Dinding (Net/Wall)
·
Melibatkan
pergerakan, kawalan dan pukulan ke arah ruang ditetapkan.
·
Pemain akan
membuat pihak lawan sukar untuk menerima atau mengembalikan objek permainan.
·
Strategi
a.
Menyerang = menghantar objek di tempat
yang sukar bagi pasukan lawan
untuk mengembalikannya.
b.
Pemboleh ubah seperti ruang, kelajuan,
jarak dan ketinggian laluan objek.
c.
Bertahan = sentiasa bersedia dan kawal
ruang serangan.
Jenis-jenis sukan permainan Jaring/Dinding
Badminton
Squash
Tennis
Table tennis
Volleyball
- Melibatkan larian, pukulan, lontaran, tendangan, dan tangkapan.
- Runners memukul, menendang atau melontar objek dan lari ke tapak ditetapkan.
- Fielders cuba dapatkan objek dan menghentikan larian lawan.
- Strategi:
◦ Menyerang = arah gerak objek (Placement) bertujuan menyukarkan fielders .
◦ Bertahan =bertindak balas dan menjangka (anticipate) pergerakan objek,
Sentiasa bersedia dan gerak pantas mendapatkan objek.
Sentiasa bersedia dan gerak pantas mendapatkan objek.
Jenis-jenis sukan permainan Pukulan
Cricket
Softball
Baseball
·
Melibatkan
kawalan objek dan menjauhkannya daripada pihak lawan sambil menyerang.
·
Boleh
melibatkan tendangan, balingan dan sebagainya.
·
Strategi
◦ Menyerang = mengawal objek daripada dirampas pihak lawan. Cuba buat
serangan untuk mendapatkan gol (Kemenangan). Bergerak sambil membuka ruang
serangan
◦ Bertahan = menghalang penyerangan mendapat gol/mata dengan berada di
perantaraan penyerang dengan ruang serangan. Gunakan tangan, kaki atau kayu
atau badan untuk menyekat serangan. Kawalan gol (Serangan).
Jenis-jenis sukan permainan Serangan/Kawasan
Hockey
Soccer
Australian
rules football
Rugby league
Rugby union
Touch
Water polo
Basketball
Langkah-Langkah Keselamatan Semasa Mengelola dan Mengurus Permainan
Kanak-Kanak
Kenal pasti latar belakang murid-murid.
Kawasan permainan selamat dari sebarang ancaman bahaya.
Sentiasa sediakan peti pertolongan cemas.
Pakaian pemain sesuai
Peralatan dipastikan kesesuaian dan selamat digunakan.
Ubahsuai tahap kesukaran permainan berdasarkan umur murid-murid.
Kawal bilangan pemain.
No comments:
Post a Comment