Hopkins 1975,
Pembelajaran kemahiran melalui keseronokan.
Werner 1996, Peningkatan keseronokan (enjoyment) dan penglibatan dikaitkan
dengan peningkatan prestasi.
Langkah 1
Permainan
·        
( Nama Permainan )
·        
Fikirkan tentang;
·        
Kawasan
·        
Bilangan pemain
·        
Alatan
·        
kumpulan sasaran
-Pelajar/Murid
Langkah 2
Apresiasi Permainan
◦ Peraturan Permainan
◦ Ubahsuai
◦ Variasi
Langkah 3
Kesedaran Taktikal
◦ Prinsip pergerakan
◦ Ruang dan masa
◦ Situasi lanjut
◦ Kesan kelemahan lawan
Langkah 4
Membuat Keputusan
·        
Apa yang
perlu dilakukan?
◦ Nilai situasi
◦ Kenal pasti dan menjangka kemungkinan
·        
Bagaimana
melakukannya?
·        
 Pemilihan
tindakan yang sesuai mengikut situasi dan keadaan.
Langkah 5
Pelaksanaan Kemahiran
·        
 Butiran
mengajar untuk menghasilkan pergerakan sebenar dalam situasi permainan
Langkah 6
Prestasi
·        
 Penilaian
kebolehan berasaskan kriteria
Kitaran Model Bunker & Thorpe 1982
KATEGORI/JENIS PERMAINAN
·        
Sasaran
(Target)
·        
Pukulan
(Striking)
·        
Jaring/Dinding
(Net/Wall)
·        
Serangan/Kawasan
(Invasion/Territory)
Sasaran (Target)
·        
Penekanan
kepada ketepatan dan kawalan.
·        
Modifikasi
cabaran;
◦ Saiz sasaran
◦ Jarak dan peralatan
◦ Sasaran bergerak
1. Perlahan
2. Laju
·        
Strategi
◦ Menyerang = merancang bagi mengenakan sasaran dengan mudah.
◦ Bertahan = mempertahan/menghalang objek daripada mengenakan sasaran.
Jenis-jenis sukan permainan Sasaran.
 Archery
 Golf
 Lawn bowls
 Tenpin bowling
 Bocce
 Croquet
 Billiards and
 snooker
Jaring/Dinding (Net/Wall)
·        
Melibatkan
pergerakan, kawalan dan pukulan ke arah ruang ditetapkan.
·        
Pemain akan
membuat pihak lawan sukar untuk menerima atau mengembalikan objek permainan.
·        
Strategi
a.            
Menyerang = menghantar objek di tempat
yang sukar bagi pasukan lawan 
             untuk mengembalikannya.
b.           
Pemboleh ubah seperti ruang, kelajuan,
jarak dan ketinggian laluan objek.
c.            
Bertahan = sentiasa bersedia dan kawal
ruang serangan.
Jenis-jenis sukan permainan Jaring/Dinding
 Badminton
 Squash
 Tennis
 Table tennis
 Volleyball
- Melibatkan larian, pukulan, lontaran, tendangan, dan tangkapan.
 - Runners memukul, menendang atau melontar objek dan lari ke tapak ditetapkan.
 - Fielders cuba dapatkan objek dan menghentikan larian lawan.
 - Strategi:
 
                ◦ Menyerang = arah gerak objek (Placement) bertujuan menyukarkan fielders .
                ◦ Bertahan     =bertindak balas dan menjangka (anticipate) pergerakan objek,   
Sentiasa bersedia dan gerak pantas mendapatkan objek.
Sentiasa bersedia dan gerak pantas mendapatkan objek.
Jenis-jenis sukan permainan Pukulan
Cricket
Softball
Baseball
·        
Melibatkan
kawalan objek dan menjauhkannya daripada pihak lawan sambil menyerang.
·        
Boleh
melibatkan tendangan, balingan dan sebagainya.
·        
Strategi
◦ Menyerang = mengawal objek daripada dirampas pihak lawan. Cuba buat
serangan untuk mendapatkan gol (Kemenangan). Bergerak sambil membuka ruang
serangan
◦ Bertahan = menghalang penyerangan mendapat gol/mata dengan berada di
perantaraan penyerang dengan ruang serangan. Gunakan tangan, kaki atau kayu
atau badan untuk menyekat serangan. Kawalan gol (Serangan).
Jenis-jenis sukan permainan Serangan/Kawasan
 Hockey
 Soccer
 Australian
 rules football
 Rugby league
 Rugby union
 Touch
 Water polo
 Basketball
Langkah-Langkah Keselamatan Semasa Mengelola dan Mengurus Permainan
Kanak-Kanak
 Kenal pasti latar belakang murid-murid.
 Kawasan permainan selamat dari sebarang ancaman bahaya.
 Sentiasa sediakan peti pertolongan cemas.
 Pakaian pemain sesuai
 Peralatan dipastikan kesesuaian dan selamat digunakan.
 Ubahsuai tahap kesukaran permainan berdasarkan umur murid-murid.
 Kawal bilangan pemain.





 
No comments:
Post a Comment